ERP systémy
Výběr informačního systému (jinak také ERP - Enterprise Resources Planning) patří k velmi zásadním a klíčovým rozhodnutím firmy. Naše společnost se přímo nezabývá implementací konkrétního informačního systému. To nám dává prostor objetivně pomoci s výběrovým řízením a pomoci zvolit systém, který je ideální právě pro vás.
Konzultační služby k zavádění informačního systému
V dnešní době je na trhu velké množství různých informačních systémů v širokém cenovém rozpětí. Orientace v nich je velmi složitá. Zde uvedeme několik základní věcí, na které byste si měli dávat při výběru pozor. Nabídnout Vám můžeme tyto služby:
- konzultace k výběru informačního systému
- pomoc při realizaci a vyhodnocení výběrového řízení
- asistence při implementaci systému a pomoc při komunikaci s dodavatelem
- záchranné kolo při špatně probíhající implementaci, kdy dodavatel plní chybně své závazky a zákazník není schopen díky své odborné výbavě s ním "pohnout"
Ať naše služby využijete či nikoliv, prostudujte si základní fakta a rady k zavádění informačního systému.
Tipy k výběru informačního systému
-
Neexistuje ideální informační systém
Každý systém má své výhody a nevýhody. Pokud je systém vhodný pro jednu firmu, nemusí být vhodný pro Vás. Zde hledejte takto. V referencích systému vyhledejte firmy sobě podobné a o ty se zajímejte. Ostatní ignorujte a nenechávejte se jimi ohromit. Dále by měla být cena licencí systému nižší než cena jeho přizpůsobení. Mnoho zakázkových úprav obnáší komplikace v budoucnu při aktualizacích a prodlužuje dobu implementace jako takové.
-
Pozor na cenu
Cena má několik složek, se kterými si obchodníci IT firem umí pohrát. Jsou to:
- cena licencí - zde opět pozor na strukturu a rozsah jednotlivých licencí a souběžnou využitelnost
- cena implementace - přizpůsobení, instalace, školení
- cena maintenance - udržovací poplatek za aktualizace (pozor, nezahrnuje samotnou práci s aktualizací)
- poimplementační podpora a servis - měly by být dopředu jasné podmínky a ceny
-
Pozor na ohromující funkce
Při výběru systému se nenechte ohromit obrovským spektrem funkcí, které systém nabízí! Soustřeďte se na to, co potřebujete, vše ostatní je naopak na překážku, nejde-li to vypnout. Naopak, sepište si sami, co od systému potřebujete a požadujte toto v nabídkách a na prezentacích. Nespokojte se s tím, že to jde, chtějte to vidět. U každé funkce byste u vybraného systému měli mít pouze tři hodnoty: jde to standardně, musí to doprogramovat, nejde to.
-
Pozor na přehnaná očekávání
Vždy si jasně definujte cíle, co by Vám měl nový systém vyřešit, jak si představujete, že s ním budete pracovat. Toto proveďte střízlivě a podle toho volte informační systém. Je vždy lepší mít méně cílů a na 100% je splnit, že mít vystavěné vzdušné zámky, které se nakonec nevyplní.
-
Pozor na smlouvy
Je dobré si vždy dodat vlastní smlouvu o implementaci, případně servisní smlouvu. Dále je dobré si prostudovat licenční podmínky a mít jasno, s kým tyto smlouvy uzavíráte (implementační firma, výrobce atd.). Vždy by smlouva měla být uzavřena s lokální českou firmou. Vzhledem k široké problematice doporučujeme vyhledat právního zástupce, který se v tomto oboru pohybuje a smlouvu pomůže připravit či verifikovat.
-
Implementační tým
Nespokojte se s kontaktem s obchodníky. Ty po podpisu smlouvy již neuvidíte. Chtějte vidět lidi z týmu, který Vám bude systém implementovat a pokud Vám sednou, požadujte smluvně dodržení tohoto personálního složení.
-
Nebojte se papírování
Během projektu požadujte z každého jednání zápis a ten si dobře přečtěte, než jej podepíšete. Pokud něčemu nerozumíte nebo to není srozumitelné, nenechte se přesvědčovat o významu a přepište to vlastními slovy.
-
Volba dodavatele
Nikdy nekupujte systém jediné firmy. Vždy volte řešení, které implementuje více firem, což vám umožní v případě nespokojenosti, či ukončení činnosti vašeho dodavatele zvolit někoho jiného.Nevolte velké implementační firmy, jsou dražší, méně obratné, špatě se s nimi manipuluje a dost často se tam obměňuje personální obsazení. Nevolte malé firmy o 1-2 lidech, je zde riziko výpadku jednoho člověka a tím celé firmy.
-
Pozor na referenční zákazníky
Nikdy nedejte na názor referenčního zákazníka. Nezajímejte se o reference, které jsou odlišné od velikosti či oboru vaší firmy. Obvykle z toho "něco má" a není objektivní. Při referenční návštěvě se neptejte "Jak se Vám s tím pracuje ?", ale ptejte se: "Ukažte mi jak děláte to a to...".
-
Závěrem - cena a kvalita spolu nesouvisí
Speciálně u informačního systému platí, že vysoká cena zdaleka není garantem kvality, je spíše garantem toho, že i všechny další poplatky budou vysoké.
-
Implementací to nekončí
Po ukončení implementace je pozdě ptát se, co bude teď. Veškeré budoucí poplatky za údržbu licencí, technickou podporu byste měli znát předem. Dávejte si pozor i na cenu za provedení instalace nové verze (zpravidla to základní udržovací poplatek nezahrnuje) a také pozor na poplatky za údržbu a aktualizaci úprav na míru, které pro Vás partner vytvořil. Může se vám stát, že za programové úpravy a jejich přenesení na "novou verzi" ERP budete platit nemalé poplatky.